Хлапета.bg

4г-6г

към началото / всички публикации

Влиянието на рекламите върху развитието на детето

назад / Категория: 4г-6г


На родителите им се струва, че рекламите по телевизията запълват речниковия запас на детето и развиват паметта му. Реалността обаче е друга – хлапетата са привлечени единствено от ярките образи и простия сюжет. И освен това рекламите не носят отговорност за възпитанието им.

Вниманието на малките деца е твърде ограничено, те възприемат кратка и конкретна информация. А ако тази информация е съпроводена от максимално количество звук и наситена картина, то тя още по-лесно стига до съзнанието им. Всички тези характеристики са пряко свързани с рекламата, ето защо децата са удобна мишена за рекламодателите.

Много родители изпадат в умиление как удивително бързо децата научават рекламните текстове и с каква артистичност ги казват. Разбира се, до известно време това развива паметта, но за съжаление едностранно, тъй като смисълът остава неразбран. Едва по-късно, след осмата година децата се учат да преценяват информацията.

Речта на детето се развива най-вече по време на разговор, а при гледането на реклами това го няма. Съответно речта става по-проста, обеднява речниковият запас. Детето свиква да слуша, но не чува, повтаря, но не измисля само. Става обичайно телевизорът да е включен и ако той не е, на хлапето му е трудно и скучно да играе на тишина. А това се превръща направо в зависимост.

Непрекъснатият рекламен натиск пречи на развитието на умствените способности на децата – тяхното съзнание и мисли се препълват от клишета и стереотипи.

Музикалният фон и бързо сменящите се ярки образи в рекламите притъпяват вниманието. Еротичната атмосфера на много от въпросните реклами ненужно превъзбуждат хлапетата и може да доведе до депресия, страх, агресия и дори напикаване.

Освен това му се натрапват неправилни жизнени приоритети – за малчугана става по-важно да притежава скъпи неща, вместо да бъде добър, умен, смел...

Всъщност всяка зависимост е пагубна и най-главната задача на родителите е да я предотвратяват. И трябва да започнат от себе си – например по-рядко да включват телевизора. Разбира се, много по-лесно и удобно е бързо да нахраните детето, докато той е вперил поглед в телевизионния екран. Но по този начин сами го тласкате по неправилния път.

На по-големите деца е възможно и необходимо да се обяснява, че не всичко, което говорят по телевизора, е истина. Опитайте се да обясните за какво са рекламите, тяхната икономическа изгода, много 4-годишни хлапета вече разбират какво им се говори.

Често родителите се опитват с подаръци да компенсират недостатъчното внимание и общуване с детето. Използват ги и като наказание – когато хлапето нещо се е провинило, те не му взимат това, което иска. Ако детето постоянно иска нещо да му купите, трябва да го научите да получава удоволствие не само от материалния свят, в противен случай, впоследствие ще се сблъскате с тинейджърска депресия. Хлапето, естествено, ще иска да пробва даден продукт, който е рекламиран, или да има известна играчка, особено ако това е достъпно за връстниците му. Дори и въпросната вещ да не му е необходима, за него е важно да не бъде по-различно от останалите.

До 8-годишна възраст децата напълно се доверяват на рекламите.

Хлапетата искрено вярват, че изядат ли един или друг продукт, моментално ще се превърнат в супер герои или пък ще ги посети веселия персонаж от рекламата. Но не забравяйте, че купувайки рекламирания предмет, за да избегнете истерията в магазина, вие засилвате материализма на детето. Детето бързо усеща слабостта ви и ще продължава да се възползва, докато твърдо не му заявите позицията си.

Хлапетата лесно свикват с определени условия. И ако телевизорът вкъщи работи почти денонощно, става събеседник по време на ядене, често заменя приспивната песен на мама или приказката преди сън, те започват да го възприемат като фон. Това води до момент, в който децата спират да слушат не само телевизора, но и родителите си. И  доскоро изпадалите в умиление мама и татко с ужас разбират, че се налага да повтарят по 10 пъти всяка молба и всичко, което казват на съкровището си. Оказва се, че в един момент бездушният апарат заменя живия разговор и унищожава необходимата близост в семейството. Старайте се да запълните свободното време на детето правилно, не му позволявайте да прекарва много време пред телевизора и да научава за живота от него.

Коментари

Детски стоки

реклама
Стоки по категории