Хлапета.bg

Бременност

към началото / всички публикации

Безсънието по време на бременност

назад / Категория: Бременност


Изморени сте, вечер си лягате в леглото с надеждата, че ще сънувате сладки сънища, но... това със заспиването никак не ви се получава. Всяко очакване да дойде нощта се превръща в мъчение. Преди едва сте заспивали  още преди главата ви да докосне възглавницата. Сега обаче всяко заспиване се превръща в кошмар. Какво става всъщност?

Нали сега особено ви е необходим здравият сън? Вие носите отговорност не само за себе си, но и за малкото човече, което расте вътре във вас. Безпокоите се, че безсънието ви ще му навреди. Започвате още повече да го преживявате, нервното напрежение расте, да се отпуснете става съвсем невъзможно и попадате в затворен кръг. Намирате се на границата на отчаянието. Какво да правите, как да се отървете от безсънието?

Всъщност не сте единствените, които се тревожат за това.

При много жени нарушенията на съня се появяват още в първия триместър, някои лекари дори смятат безсънието за признак на бременността. Обикновено по-нататък сънят се нормализира, но през последните три месеца проблемите отново се появяват. Според специалистите безсънието e проява на някакви процеси в организма. За да го победите, трябва да знаете какво се случва.

По време на бременността в тялото на жените настъпват сериозни хормонални изменения. Повишените нива на прогестерон от първия ден привеждат тялото на бъдещата мама в бойна готовност и това просто не позволява тя да се отпусне. Колкото повече напредва бременността, толкова повече причините за безсънните нощи се увеличават. Например една от тях може да е това, че трудно намирате удобна поза. Или пък мърдането на бебето. Увеличената матка оказва натиск върху пикочния мехур и ви се налага по-често да ходите до тоалетната. Доста често бременните имат проблеми и с храносмилането, появяват се киселини в стомаха.

Освен това на съня могат да влияят и други фактори – хроничната умора, стресът и нарастващото напрежение.

Борбата за спокоен сън през нощта започва от сутринта. Защото качеството на съня до голяма степен зависи от правилния режим през деня. Ето няколко препоръки, които лесно може да спазвате. Най-вече се опитвайте да не се преуморявате. Умората, събрана през деня, не винаги гарантира добър сън, понякога след тежък ден направо е невъзможно да се отпуснете.

Старайте се по-рядко да влизате през деня в спалнята. Леглото, което напомня за трудностите при заспиването, може да засили безпокойството ви дълго преди настъпването на нощта.

Ако сте свикнали да си подремвате през деня, пробвайте за известно време да се откажете от този си навик. Възможно е след това сънят ви през нощта да се върне.

Ако ви преследват кошмари, за които мислите сутринта или през деня, разкажете ги на някой близък човек. Обсъждайки сънищата си, ние преодоляваме страха си от тях, тъй като обикновено близките ни хора ни успокояват. И давайки словесна оценка на смущаващите видения, вие сами ще разберете, че няма причина да се страхувате.

Опитайте се през деня да намерите време за няколко не много сложни и леки физически упражнения. Много полезно е плуването, разходката пеша и дори танците, но всичко зависи от вашето здравословно състояние и колко е напреднала бременността ви.

Свикнете с мисълта, че леглото е място само за сън. Простете се с навика си да си мързелувате там, да четете или да гледате телевизия.

Нека вечерята ви да е по-лека, не планирайте и за вечерта задачи, които изискват физически или умствени усилия.

Избягвайте вечер емоционално напрежение и стресови ситуации. Забравете за неприятните разговори по това време и не провокирайте бурно изясняване на отношенията. Освен това избягвайте филми, които ще ви напрегнат, или негативни новини.

Вземете си душ или вана преди сън, като във водата можете да добавите отвара от лайка или няколко капки от ароматни етерични масла, например лавандула. Това ще ви помогне да се отпуснете.

Опитайте се да пиете по-малко течности вечер, това ще ви спести честото ходене в тоалетната.

Преди да си легнете, изпийте чаша топло мляко или билков чай. Вероятно се досещате, че кафето никак не е препоръчително.

Казват, че масажът също помагал. Той дава възможност да свалите напрежението от цялото тяло и действа отпускащо. Помолете някой от близките си да ви направи масаж, за да можете да разпуснете.

Понякога за спането помага и... сексът. Може да се окаже, че също помага за по-хубав сън.

Когато се озовете в леглото, най-важното е да не мислите, че пак няма да успеете да заспите.

В спалнята въздухът трябва да е свеж, но гледайте да са ви топли краката. Затова спокойно можете да си спите с чорапки.

Дрехата, с която спите, трябва да е достатъчно удобна и да не ограничава движенията и дишането ви.

Удобно трябва да е и леглото, на което спите. Важно е вие да се чувствате добре, за да не се въртите постоянно. Изберете си удобна поза за спане.

Направете си малка дихателна гимнастика. А когато почувствате, че сънят наближава, дишайте бавно и дълбоко.

Ако въпреки всичко не успеете да заспите, то станете, отидете в друга стая и правете нещо – почетете книга или разгледайте списание, послушайте спокойна музика. Върнете се в леглото само когато усетите, че ви се доспива.

Коментари

Детски стоки

реклама
Стоки по категории